۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴

یک هفته با صنایع فرهنگی/

گیمرهای ایرانی به نبرد با داعش می‌روند/ انتشار فراخوان «مدولباس فجر»

گیمرهای ایرانی به نبرد با داعش می‌روند/ انتشار فراخوان «مدولباس فجر»

آغازبزرگترین رویداد بازی‌سازی جهان درایران همزمان با ۶۳ کشور دیگر، انتشار فراخوان چهارمین جشنواره مدولباس فجر و نیز برگزاری نمایشگاه آثار یک سوزن دوز بلوچ از مهمترین اخبار صنایع فرهنگی هفته گذشته بود.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ: حوزه صنایع فرهنگی در یک هفته گذشته ایام چندان پرخبری را پشت سر نگذاشت و مهمترین رویدادها در این حوزه مرتبط با گزارش‌های تولیدی رسانه‌های مختلف و نیز اخبار مخابره شده از سوی روابط عمومی مراکز و ارگان‌های مسئول دولتی بود. به تعبیر دیگر می‌توان گفت در هفته گذشته جریان رسانه‌ای «صنایع فرهنگی» از تحولات این حوزه پیشی گرفته بودند!

بازی‌‌های رایانه‌ای؛ بازی‌سازان ایرانی در مصاف جهانی

مهمترین خبر مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای در هفته گذشته آغاز بزرگترین رویداد بازی‌سازی جهان یعنی «گلوبال گیم جم» بود. رویدادی که با همراهی کشورهای مختلف و در بازه‌زمانی ۴۸ ساعت بازی‌سازان نقاط مختلف دنیا را به مصاف هم می‌کشاند تا ضمن تبادل تجربیات توانمندی‌های خود را هم به محک بگذارند.

"Global Game Jam" عنوان بزرگترین رویداد بازی سازی در جهان است که دوم تا چهارم بهمن ماه همزمان با سراسر دنیا در انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود. هدف این رویداد، ارتباط بیشتر بین بازی‌سازان برای به اشتراک گذاری تجربه‌ها و محک مهارت‌های خود در سطح جهانی است

گلوبال گیم جم.

رویداد"Global Game Jam"  در ۴۸ ساعت انجام می‌شود و تمامی بازی‌سازان جهان را با هر سابقه و سلیقه‌ای به این رقابت دعوت و تشویق می‌کند. انستیتو ملی بازی سازی در نظر دارد به عنوان یکی از محل‌های برگزاری این رویداد در جهان، پذیرای علاقه‌مندان به شرکت در دوره آتی این رویداد در سال ۲۰۱۵ باشد.

این رویداد از دوم بهمن ماه در ۳۰۹ مکان و ۶۳ کشور جهان انجام می‌شود، سال گذشته بازی‌سازان بیش از چهارهزار بازی به این رویداد ارسال کردند.

معرفی استادان جشنواره مستقل تهران

دیگر رویداد خبرساز مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای در هفته گذشته اولین جشنواره بازی‌های مستقل تهران بود که با انتشار فهرست اساتید مدعو خود یک گام دیگر به سمت برگزاری رسمی برداشت.

براساس اعلام دبیرخانه این رویداد علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه‌ها می توانند پس از اعلام برنامه از ناحیه کاربری، سخنرانی‌ها و کلاس‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

امیرحسین فصیحی، فرزام ملک‌آرا، محمدمهدی بهفر، امیرحسین عرفانی، حسین حسینیان، آیدین ذوالقدر، هادی اسکندری، متین ایزدی، سید طه رسولی، حسین عزیزی و امیراتابک محمدی از استادان و سخنرانان در اولین جشنواره بازی های مستقل تهران هستند. نخستین جشنواره بازی‌های مستقل تهران ۲۷ بهمن تا اول اسفند برگزار می‌شود.

هدیه تولد برای کاربران «کاپ‌فا»

هفته گذشته همچنین خبر رسید بازی رایانه‌ای «کاپ‌فا» که به صورت آنلاین برای گروه سنی بالای سه سال ساخته شده است به مناسبت تولد یک‌سالگی به کاربران هدیه می‌دهد. این بازی به نویسندگی منصور بهجتی فعالیت خود را در میان گیم‌های آنلاین ایرانی از یک‌سال پیش آغاز کرده و به مناسبت تولد یک‌سالگی هدایایی را برای کاربران در نظر گرفته است.

تیم سازنده بازی کاپفا در وبسایت بازی به مناسبت یکمین سالگرد بازی آورده اند: خرسندیم که اولین سال تولد کاپفا را در کنار شما عزیزان جشن می‌گیریم. در این یک‌سال کاپفا سال پر فراز و نشیبی را سپری کرد و با کمک خداوند متعال و شما عزیزان سعی کردیم تا یک بازی ایرانی و جذابی را برای تمامی ایرانیان در سرتاسر دنیا آماده کنیم.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنی tp://www.cupfa.ir/news.php?id=۱۱۴ مراجعه کنند.

ایده‌های درخشان هفته

طی یک هفته گذشته خبرگزاری مهر در قالب گفتگو با دو بازی‌ساز موفق ایرانی به توفیقات دو بازی «گرنی و گریم» و «شوفر» هم پرداخت که گزارش‌های مرتبط با این دو بازی مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

زینب‌السادات موسوی یکی از اعصا گروه چهارنفره تولید و در واقع طراحی بازی «گرنی و گریم» درباره تولد این بازی به خبرنگار مهر گفت: اعضا گروه تولید این بازی ۴ نفر از دانش‌پژوهان انستیتو ملی بازی‌سازی هستند که پس از ترم اول و دوم در یکی از «گیم جمع» ها به این ایده ر سیدند. موسوی ادامه داد: گیم‌جمع‌ها در واقع گعده‌هایی بود که در‌آن ایده‌های متنوعی می‌بایست ظرف مدت زمانی مشخص از سه روز تا چند هفته به نتیجه برسند و در این جمع‌ها هر گروه می‌بایست برمبنای چند کلیدواژه مشخص تولید یک بازی را از ایده‌پردازی تا اجرا طراحی می‌کرد.

طراح بازی «گرنی و گریم» ادامه داد: در همان مراحل اولیه بازخوردهای بسیار خوبی نسبت به همان نسخه ابتدایی داشتیم که تیم ما را علاقمند کرد که فرآیند کامل کردن آن را ادامه دهیم. با همان چهار نفر کار را گام به گام اصلاح کردیم و در این مسیر اساتید مرکز رشد بازی‌سازی هم کمک‌های بسیاری به ما کردند.

محمد حیدری طراح و تولیدکننده بازی «شوفر» هم که در شهرستان سنندج ساکن است و با همراهی جمعی ۹ نفره از دوستان خود توانسته این بازی را در سطحی استاندارد آماده عرضه به بازار کند به خبرنگار مهر گفت: در تولید این بازی هیچ ارگان و سازمانی حامی ما نبود و به طور کامل خودمان طراحی و تولید آن را برعهده داشتیم.

حیدری اما درباره آخرین وضعیت این بازی گفت: بازی در حال حاضر به طور کامل آماده توزیع است و حتی برای توزیع بین‌المللی آن هم تأییدات لازم را گرفته‌ایم اما شاید باور نکنید مشکل‌ترین بحث در حال حاضر برای ما چگونگی توزیع بازی در بازار داخلی است!

تازه‌های بازی‌های رایانه‌ای

در هفته گذشته از سه بازی «آخرین مصاف»، «شکارچی سیاره» و «سال‌های سیاه» هم خبرهای تازه‌ای منتشر شد. براین اساس بازی ایرانی «آخرین مصاف» به صورت آنلاین در دسترس علاقمندان قرار دارد تا در قالب آن به مبارزه با داعش بپردازند.

آخرین مصاف

بازیکن در بازی «آخرین مصاف» باید در مدت زمان مشخص شده بیشترین دشمنان ممکن را از بین برده و رکورد بهتری نسبت به بقیه بازیکنان بزند؛ رکوردهای بازیکن به‌صورت آنلاین ذخیره شده و ‫بازیکنان می‌توانند نام ده نفر اول را در بازی مشاهده کنند. با توجه به جنایت‌های وحشتناک چند سال اخیر گروه‌های وهابی و سلفی در همه جای دنیا، ‫داستان این بازی مبارزه یک تک تیرانداز با سربازان داعشی و حامیانشان است.

این بازی در ژانر تک تیرانداز (Sniper) و به صورت رکوردزنی در ۳ مرحله تولید شده است. علاقه‌مندان بازی آخرین مصاف می‌توانند به لینک بازی مراجعه کنند.

بازی «سال‌های سیاه» هم با موضوع کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ آماده توزیع شده و طبق اعلام تولیدکنندگان بهار سال آینده روانه بازار بازي‌های رایانه‌ای خواهد شد.

بازی «شکارجی سیاره» هم با فضایی متفاوت به یک ماجراجویی اکشن فضایی می‌پردازد. این بازی مراحل تولید را سپری کرده و با عقد قرارداد توزیع به زودی به صورت رسمی واردبازی خواهد شد.

صنایع دستی؛ بازخوانی مشکلات هنرمندان

خبرهای حوزه صنایع دستی در هفته گذشته مانند بازه‌های زمانی مشابه زیر سایه بازخوانی و مرور مشکلات هنرمندان و فعالان این حوزه قرار داشت. خبرگزاری مهر در هفته‌ای که گذشت با انتشار گزارش مشروحی با عنوان «بیمه و مالیات بر ارزش افزوده عمده‌ترین مشکل صنایع دستی است» پرداخت ویژه‌ای به این مقوله داشت.

همچنین در هفته گذشته عبدالمجید شریف زاده مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی در نشست تخصصی طراحان لباس در محل سازمان میراث فرهنگی صراحتاً گفت:‌امروز، بسیاری از هنرهای سنتی ما در حال نابودی است؛ امروز نمونه پارچه‌های زربافت را باید در متروپولیتن و موزه‌های مشابه یافت.

شریف‌زاده تأکید کرد:‌ با توجه به تعریف یونسکو اگر در رشته ای کمتر از ۱۰ نفر فعالیت کنند آن هنر از بین رفته است با این این اوصاف بسیاری از هنرهای سنتی ما نابود شده یا در معرض فراموشی هستند. از جمله این هنرها بافت پارچه های سنتی به ویژه زربافت است. امروز نمونه پارچه های زربافت را در موزه مترو پولیتن و موزه های مشابه می توان یافت.

مراسم تجلیل از صادرکنندگان صنایع دستی

در این هفته خبر رسید مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی کشور هم یکشنبه، پنجم بهمن با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهورو بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور برگزار خواهد شد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست تخصصی چالش‌های تولید صنایع دستی که ۲۸ دی ماه برگزار شده بود، مشکل عمده در این زمینه را بخش بازرگانی دانسته و گفته بود: به فرض این‌که همه مشکلات صنعتگران و هنرمندان هنر سنتی از جمله بیمه، تامین مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده و... حل شود. چالش اصلی ما در حوزه صنایع دستی، بخش بازرگانی است. تا وقتی محصولات به روش درست و اصولی به فروش نرسد، هیچ دردی از صنایع دستی درمان نمی‌شود.

سلطانی‌فر، سال ۹۴ را سال خیزش دوباره صنایع دستی دانسته و گفته بود: بر اساس آمار گمرک، رشد ۳۰ درصدی در بخش صادرات صنایع دستی داشته‌ایم. سازمان میراث فرهنگی بر ان است تا به بخش فروش و بازرگانی، بیش از پیش توجه کند.

روزگار سپری‌شده سوزن‌دوز بلوچ

در واپسین روزهای هفته‌ای که گذشت و در آستانه برگزاری نمایشگاه سوزن‌دوری «یاد مهتاب» خبرگزاری مهر در گزارشی ویژه به فعالیت‌ها و زندگی یکی از هنرمندان سوزن‌دوز بلوچ پرداخت.

یاد مهتاب

زینب نوروزی از زنان فعال سوزن‌دوز بلوچ است که اگرچه می‌گوید تسلیم استثمار دلالان نشده اما معتقد است؛ «ده بی‌کدخدا دیده‌ای؟ سوزن‌دوزی، بی‌کدخدا مانده؛ دلالان، نه تنها بازار که تولید را هم گرفته‌اند.»

«یاد مهتاب»، عنوان نمایشگاه سوزن‌دوزی از زینب نوروزی است که دوم و سوم بهمن ماه در نگارخانه سقا برگزار می‌شود. زینب در پوستر این نمایشگاه نوشته است: «بیستم دی ماه، سالگرد تولد مهتاب است. در این چند سال دوست داشتم نمایشگاهی به بهانه تولدش هم برگزار کنم. اما چه کنم که همیشه از زمان عقب هستم. فشردگی کارها و کلاس‌های آموزشی و... باز هم باعث تاخیر شد. نمایشگاه با دو هفته تاخیر در روزهای ۲ و ۳ بهمن در گالری سقا واقع در خانه فرهنگ محله زرگنده تهران برگزار می‌شود. اسم نمایشگاه: یاد مهتاب»

مدولباس؛ انتشار فراخوان جشنواره چهارم فجر

در هفته‌ای که گذشت کارگروه مدولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب سایت رسمی شد تا من بعد اخبار این حوزه مستقیماً در فضای مجازی منتشر شد. نخستین خبر رسمی منتشر شده در این سایت هم فراخوان چهارمین جشنواره مدولباس فجر بود.

سایت مد و لباس

در این فراخوان آمده‌است: «با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی بنیاد ملی مدولباس با مشارکت و همکاری هنرمندان وفعالان ودست اندرکاران عرصه طراحی وتولید پوشاک، وبامساعدت ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس چهارمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر را در نیمه اول اسفندماه ۱۳۹۳ برگزار می‌کند.»

علاقمندان به حضور و همراهی با جشنواره چهارم می‌توانند فراخوان این جشنواره را اینجا مطالعه کنند.

تأکیدات دبیر: تمدید نمی‌کنیم!

چند روز بعد از انتشار این فراخوان بود که دبیر جشنواره مدولباس فجر در گفتگویی بر ارسال آثار طراحان بر اساس زمان بندی اعلام شده در فراخوان این جشنواره تاکید کرد.

حمید قبادی با اعلام این خبر افزود: مراحل سه‌گانه آثار برای شرکت در بخش مسابقه بسیار حایز اهمیت بوده و طراحان و علاقه‌مندان حضور در بخش‌های مختلف تلاش کنند تا آثار خود را مطابق بر زمان‌بندی اعلام شده در فراخوان ارسال کنند.

وی ادامه داد: در این دوره تمهیدات دقیقی برای بررسی علمی و هنری آثار در نظر گرفته شده که این فرایند باید منظم و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی اجرا شود.

دبیرکارگروه ساماندهی مدولباس تصریح کرد: امکان تمدید زمان با توجه به حجم بالای آثار ارسالی وجود ندارد و طراحان تلاش کنند تا ارسال را به روزهای پایانی موکول نکنند.

مهلت ارسال برای آثار به شکل دستی بر روی کاغذ، مقوا و یا لوح فشرده تا ۱۰ بهمن ماه، مرحله دوم عکس آثار راه یافته به مرحله دوم  از ۵ تا ۲۵ بهمن ماه و در نهایت آثار راه یافته به مرحله نهایی داوری ها تا ۳۰ بهمن ماه اعلام شده است.

رقابت مستقل‌های در جشنواره چهارم

از سوی دیگر روابط عمومی جشنواره هم اعلام کرد موسسات هنری تک منظوره مد و لباس در چهارمین دوره جشنواره فجر در بخش مستقل حضور یافته و به شکل رقابتی به ارائه فعالیت‌های خود خواهند پرداخت.

بر این اساس موسسات متقاصی برای حضور در بخش رقابتی باید شرایطی چون دارا بودن موافقت فعالیت از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس، تکمیل فرم ثبت نام، فعالیت در طول سال، دارا بودن برنامه در طول جشنواره، ارائه طرح های مناسب و همچنین برنامه ریزی برای انجام مراسم خود را داشته باشند.

این در حالی است که در سومین دوره برگزاری این جشنواره نیز موسسات هنری حضور داشتند و البته در این دوره به دلیل افزایش قابل توجه این موسسات، بخش مستقلی برای این گروه از فعالان مد و لباس اسلامی و ایرانی در نظر گرفته شده است.

چهارمین جشنواره مدولباس فجر اسفند ماه سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 2471414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha